Γιώργος Λίλλης (Δύο νέοι ποιητές)

ΔΥΟ ΝΕΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ

(Πέτρος Σκυθιώτης, Συνθήκη Ισορροπίας, Εκδόσεις Θράκα, Λάρισα, 2014)

 

­Γιώργος Λίλλης­

 

«Ψοφάω να δω τ’ όνομά μου

σε μπουκάλι μπύρας

πακέτο τσιγάρων

εξώφυλλο βιβλίου

σε κάτι χειροπιαστό τέλος πάντων

να μ’ αγαπούν και να με πληρώνουν

χωρίς να με λένε πουτάνα».

 

Πριν εισέλθετε, βεβαιωθείτε

Πριν εισέλθετε, βεβαιωθείτε

Μ’ αυτό το ποίημα ξεκινά την πρώτη του ποιητική συλλογή Συνθήκη Ισορροπίας ο Πέτρος Σκυθιώτης. Δεν νομίζω πως είναι τυχαίο που επιλέγει αυτό το ποίημα για να ξεκαθαρίσει με απόλυτη ειλικρίνεια τις προθέσεις του. Αναζητά να μείνει τ’ όνομά του μ’ ένα τρόπο ζωντανό μέσα στον χρόνο που όλα τα φθείρει. Αναζητά απεγνωσμένα να αγαπηθεί, να αναγνωριστεί. Μου αρέσει που αυτός ο νέος ποιητής δεν φοβάται να μιλήσει αληθινά, που δεν φοβάται τις λέξεις, που έρχεται αντιμέτωπος με την φιλοδοξία κάθε νέου να τα βάλει με τον χρόνο και την ροή του. Το όνομά του σε μπουκάλι μπύρας ή σε πακέτο τσιγάρων, σε πράγματα καθημερινά, που εύκολα μπορούν να παρέλθουν, αλλά συνάμα και σε εξώφυλλο βιβλίου, σαν πνευματική παρακαταθήκη των σκέψεών του, τις οποίες επιθυμεί δια μέσου αυτών να αγαπηθεί. Σε μια εποχή όπου όλα παρέρχονται τόσο εύκολα, ο ποιητής θέτει ένα όριο στην ροή. Αντιδρά με τους στίχους του ενάντια σε αυτούς τους γρήγορους ρυθμούς και επιμένει να αναζητά στην υπεροχή των συναισθημάτων διέξοδο σε έναν κόσμο που δύσκολα καταλαβαίνει και γι’ αυτό αντιδρά:

 

«χωρίς συνταξιδιώτη που έμεινες

και βρεθείς αλλού

πολύ μακριά από τον προορισμό σου

πίσω στην αφετηρία

των σκέψεων

χωρίς σημεία στίξης».

 

Ο γεννημένος το 1992 Πέτρος Σκυθιώτης με λιτή και ξεκάθαρη γλώσσα, χωρίς υπαινιγμούς και περιαυτολογίες, σ’ αυτή την πρώτη του συλλογή επιδιώκει να κατανοήσει την μοναξιά του ταξιδιού, όπου με σπουδή ψάχνει μέσα του τα αίτια της ύπαρξης για να απαντήσει στα καίρια ερωτήματα που απασχολούν τον άνθρωπο. Η ποίηση εδώ είναι ένας χάρτης, μια καθοδηγητική γραμμή, ένας φάρος που προσανατολίζει. Μ’ αρέσει που στην ποίηση του Σκυθιώτη δεν υπάρχει λυρισμός, και που τα ποιήματά του κλίνουν προς μια φιλοσοφική γλώσσα που δεν παραμένει όμως ξύλινη, αλλά πηγάζει από ένα αυθόρμητο ποιητικό βλέμμα που αναζητά ακόρεστα μεθόδους να απαλλάξει τους μέσα του δαίμονες που τον βασανίζουν:

 

«Μια αβέβαια

συνθήκη ισορροπίας

εγγυάται τη ζωή μας

προχωράμε βαστάζοντας κλειδιά

βασταζόμενοι από πόρτες».

 

Ο Σέλλεϋ έγραψε πως «ο καλύτερος γενικός ορισμός της ποίησης που μπορώ να δώσω είναι ότι αποτελεί την φυσική εντύπωση οποιουδήποτε πράγματος ή συμβάντος, η οποία διεγείρει, με την ζωηρότητά της, μια ακούσια κίνηση της φαντασίας και του αισθήματος». Βρίσκω πως ο Σκυθιώτης το πετυχαίνει αυτό στα ποιήματά του κι ας είναι η πρώτη του συγγραφική απόπειρα. Η φαντασία και το αίσθημα δένουν για να προκαλέσουν τον αναγνώστη μια μετατόπιση από την στεγνή πραγματικότητα, στην αλήθεια που κρύβει ο καθένας μέσα του.

 

 

(Γεωργία Τρούλη, Πριν εισέλθετε, βεβαιωθείτε, Εκδόσεις Σαιξπηρικόν, Θεσσαλονίκη, 2013)

 

Συνθήκη Ισορροπίας

Συνθήκη Ισορροπίας

Δεν είναι τυχαίο ότι η Γεωργία Τρούλη τιτλοφορεί την ποιητική της συλλογή, Πριν εισέλθετε, βεβαιωθείτε. Η ποίησή της είναι άκρως σουρεαλιστική, ανατρεπτική, πληθωρική. Αν θέλει κάποιος να την διαβάσει πρέπει να είναι ανοιχτός να δεχτεί τον παράξενο αυτό κόσμο, όπου το ονειρικό στοιχείο κυριαρχεί. «Τα όνειρα τα καταβροχθίζει κανείς με όλες του τις αισθήσεις», γράφει η Τρούλη, στο πρώτο ποίημα της συλλογής για να μας προετοιμάσει για το τι θα διαβάσουμε. Και συνεχίζει:

 

«Ένα τριζόνι που κουβαλάει ολόκληρες νύχτες

Καλοκαίρι μέσα στο μονότονο της φωνής

Ένα σημείο άμμου ξανθή ηφαιστειακή

Χρυσίζουσσα κόκκος που καταλήγει

Στην διαστολή του σύμπαντος»

 

Η ποίηση της Τρούλη αποτελεί έκπληξη. Σπάνια συναντώ στους νέους ποιητές έναν ολοκληρωμένο ποιητικό κόσμο. Οι στίχοι της θα μπορούσαν να εμπνεύσουν έναν Νταλί. Οι εικόνες που περιγράφει κυοφορούν την δραματουργία, επιμένουν όμως να μας εντάσσουν σ’ ένα άλλο επίπεδο, καθαρά αισθαντικό. Εκ πρώτης όψεως μπορεί να φανεί ότι πειραματίζεται με τον υπερρεαλισμό, ότι οι δάσκαλοί της είναι ο Εμπειρίκος ή ο Εγγονόπουλος. Όμως δεν αντιγράφει. Έχει απόλυτα δική της φωνή. Η Τρούλη πιστεύει στην ανατροπή της καθημερινότητας με εφόδιο την φαντασία. Παραθέτω ένα απόσπασμα για να διαπιστώσετε τι εννοώ:

 

«Τα χέρια έξω από τα ρούχα να μακραίνουν τα μανίκια γίνονται

λωρίδες σεντόνι

Λινό και μετάξι. Όλα τα μέσα όργανα αφαιρούνται. Όλα τα μέσα

Όργανα

Η ροή του αίματος αποκτά άλλο ρυθμό. Λευκό ερυθρό φαιοκίτρινο.

Ο ουρανός

με άσπρο σύννεφο. Στην μέση. Με άσπρο κενό που αιωρείται στην

γωνία του

ορίζοντα. Μια αμυχή από τα πολύπλοκα της ανοχής

Η φυγάδευση έχει σημείο φυγής τον εαυτό».

 

Η ποίηση της Τρούλη δεν είναι εύκολη. Είναι πολυεπίπεδη, οι σκέψεις της πολυδιάστατες, απαιτεί την εγρήγορση του αναγνώστη. Επίσης, κάτι που το θεωρώ υπέρ της, είναι πως δεν έχει μπει στην μανιέρα να γράφει «γυναικεία ποίηση». Ο ποιητικός της κόσμος είναι ένας αντικατοπτρισμός εσωτερικών τοπίων. Η πληθωρικότητά της και οι συχνές γλωσσικές της υπερβολές επιδιώκουν να αναστατώσουν, να προκαλέσουν τα αισθήματα και τις σκέψεις μας. Η ποίησή της απαιτεί την αμέριστη προσοχή μας. Να δοθούμε με όλο μας το είναι στην γραφή της για να κατανοήσουμε το σύμπαν της. Ο στόχος της δεν είναι να εντυπωσιάσει, αλλά να μαγέψει. Άρα φτάνει στην πηγή της ποιητικής τέχνης, στο να δρα μεταφυσικά στο συναίσθημα και εξαιτίας αυτού του γεγονότος να γινόμαστε μέτοχοι του θαύματος. Αλλά δεν μένει μόνο σ’ αυτό το στάδιο η Τρούλη. Ασκεί κριτική στην ύπαρξη, αναζητά, μάχεται, αντιδρά, με σκοπό να οριοθετήσει την σκέψη και τα αισθήματα. Και τέλος, αγωνιά μπροστά στο ανεξήγητο, ψάχνοντας απαντήσεις:

 

«Πότε είδες τελευταία φορά τον ουρανό

Απέραντα τεμαχισμένο;

Πότε τελευταία φορά μπήκες σε ένα σώμα παρθένο

Και μεγάλωσες;»

 

Μια ποιήτρια που αξίζει οπωσδήποτε την προσοχή μας.

Advertisements
Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Δημιουργήστε ένα δωρεάν ιστότοπο ή ιστολόγιο στο WordPress.com.

Αρέσει σε %d bloggers: